Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Uneori ne confruntam cu opinia ca orice relatie dintre un barbat si o femeie este un pacat sau o slabiciune permisa si scuzabila. Despre aceasta problema se vorbeste mult si, mai ales, in termeni platonici si ascetici. Cunoastem din istoria Bisericii ca pe parcursul veacurilor au existat erezii...
Crestinismul nu este numai o suma de invataturi, o doctrina, religioasa, ci si o viata traita dupa aceasta doctrina. Si anume el nu este numai, o suma de invataturi teoretice cu privire la Dumnezeu si la mantuirea omului, care sa-i lumineze numai intelectul, ci este o traire
Ca punct de convergenta al zeitatilor, omul nu este considerat in hinduism doar un simplu lacas al acestor zeitati, ci un principiu unificator al activitatii zeilor, sau, in alte cuvinte, ca principiu unificator al proceselor, elementelor si fortelor naturale care sunt stapanite de zei
In lumea moderna, si poate chiar ceva mai devreme, teologia ortodoxa pare sa fi pierdut relatia cu spiritul traditiei Parintilor, cu criteriile constitutive acestei traditii
In introducerea acestui material vom sustine cu toata convingerea si cu toata taria ca, atunci cand ne dam silinta sa patrundem in tainele creatiei trebuie s-o facem avand o motivatie si o abordare sau o perspectiva duhovniceasca, sa renuntam la obisnuinta de a ataca cu multa indrazneala orice idee...
Iata ca iarasi ma indrept catre cei ce spun ca au in ei Duhul lui Dumnezeu in chip nestiut -inconstient- si socotesc ca L-au dobandit pe Acesta in ei insisi de la dumnezeiescul Botez si cred ca au aceasta comoara - 2 Cor 4, 7-, dar se recunosc pe ei insisi cu totul usori de aceasta, spre cei care...
Tributar unei conceptii dualiste care postuleaza o distanta intre Dumnezeu si lume, intre nevazut si vazut, intre spirit si materie, omul contemporan a ajuns din nou sa creada, asa cum observa cu privire la cadere Sfantul Atanasie cel Mare, ca nu exista decat ceea ce ii este
Ramanand consecvent conceptului apusean de supraevaluare a individualitatii omului, el se contrapune conceptului budist de dezindividualizare. In conceptia sa despre o viata pamanteasca ciclica, trei sunt invelisurile corporale care infasoara eul spre exterior.
Substantivul credinta hemunah - pistis este folosit in Sfanta Scriptura pentru a indica temeiul complexiv al existentei religioase in relatia sa cu Dumnezeul revelatiei si este tipic limbajului crestin. Din aceasta privinta atat credintei vechitestamentare
Sexualitatea, reproducerea si casatoria sunt gazduite astfel in istoria mantuirii si in calatoria umanitatii spre Dumnezeu. Ele isi au sensul potrivit intr-o naratiune ce decurge din alegerile libere de-a lungul timpului ale unor persoane al caror caracter
Marturisim ca rea nu poate fi decat persoana, precum numai ea poate fi si buna. Dar numai persoana marginita, deci creata, poate fi sau buna sau rea. Dumnezeu cel necreat si nemarginit nu poate fi decat bun, voind ca Persoana sa fie impreuna cu alte persoane
Patimile fiind boli ale sufletului este nevoie sa analizam modul cum se produc ele, simptomele ce le insotesc, si sa le facem o descriere. Facultatile sufletului intorcandu-se de la Dumnezeu inspre lumea sensibila, pentru a-si gasi placerea in aceasta fac sa se nasca in om patimile
Parafrazand pe Sfantul Ioan Gura de Aur, care spune "ca filantropia si diaconia crestina reprezinta o arta dumnezeiasca, care ca si celelalte arte si stiinte trebuie invatata", iar Maiestru si Dascalul sunt insusi Dumnezeu Tatal si Iisus Hristos prin puterea Sfantul Duh
Parintele Dumitru Staniloae referindu-se la caracterul hristologic si bisericesc al misticii ortodoxe afirma: Nimeni nu poate inainta spre unirea mistica cu Dumnezeu pasind pe o alta cale decat Hristos si nimenea nu poate ajunge la aceasta unire dincolo de Hristos
Fata de obisnuinta moderna de a separa - cartesian - res cogitans si res extensa, constiinta si realitatea, omul si cosmosul, sfantul Maxim dezvolta o interesanta perspectiva
Istoria umana prezinta schimbari de diverse forme. Acestea nu se fac, insa, totdeauna in acelasi ritm. Exista perioade de schimbari vertiginoase si perioade de relativa stabilitate. Din vremurile stravechi pana in cele moderne
Noi toti (re)cunoastem un adevar fundamental si anume ca intreaga creatie este legata de om, cu alte cuvinte, intre om si creatie este o stransa legatura, o relatie bine consolidata. Doar ca „refuzarea voii dumnezeiesti s-a facut in lumea sensibila de catre (acelasi) om, in care este recapitulata...
Din perspectiva Ierusalimului, relatia istorie - eshatologie, se raporteaza la cele doua dimensiuni pe care Cetatea Sfanta si le-a asumat dintru inceput: Ierusalimul pamantesc, istoric, circumscris unui timp si spatiu si Ierusalimul ceresc, eshatologic si in acelasi timp vesnic. Stim cu totii ca...
Sfintii ne invata cum sa iubim curat, nepatimas, animalele, fara a le idolatriza si fara a le exploata, stiut fiind faptul ca, de-a lungul timpului, omenirea a manifestat numeroase forme denaturate ale relatiei dintre persoana umana si animale.
In crestinism exista doua conceptii despre Dumnezeu, una ce vine din Biblie si care apartine vietii si experientei crestine si alta ce vine din filosofia greaca. Prima Il prezinta pe Dumnezeu ca Dumnezeul Cel viu